دکوراسیون داخلی و روانشناسی : فضاهایی برای آرامش بیشتر

دکوراسیون داخلی و روانشناسی ؛ بعد از ساعات کاری به چه چیزی بیچارگی دارید تا خستگیتان را به در کند؟

مطمئنا یک فضای آرامش‌بخش برای استراحت ازهر چیزی ضروری‌تر است. شلوغی، سرو صدا، سرعت و مشغله‌ی حیات شهری حسابی جسم و روح را خسته می‌کند.

مهم نیست خانه‌تان بزرگ باشد یا نه می‌توان به راحتی فضایی را که در اختیار دارید به محیطی برای تمدد اعصاب گزین کردن دهید.

رنگ‌های روشن ( رنگ در غرفه سازی )، مصالح نرم و هندسه سبک اشیاء در این مسیر بیشترین کمک را می‌کنند. با آگاهی در برگزیدن مبلمان و طراحی دکوراسیون درونی می‌توان فضای دلخواه را ایجاد کرد. این تسکین تنها مختص فضای خانه نیست برای اینکه بازده کاری بالایی داشته باشید باید دکوراسیون پیرامون کاریتان نیز به شما احساس تسکین و راحتی انتقال دهد.

تسکین دفتر تجاری شما بر مشتریان تاثیرگذار است٬ مریض در مطبی که دانستن تسکین داشته باشد با پزشکش راحت‌تر خواهد بود.

پس منظور اصلی در طراحی درونی یک مکان، برپایی تسکین و راحتی است.

دکوراسیون داخلی و روانشناسی

دکوراسیون داخلی و روانشناسی

ایجاد یک محیط آرام با کمترین امکانات

داشتن یک فضای نشیمن برای ایجاد تسکین چندان دشوار نیست.

می‌توان از گلدان‌های گل در زاویه و کناره خانه و یا روی میز کاربرد کرد.

گل‌های طبیعی، کف پوش چوبی، آجرنمای یگانه از دیوارها، استفاده از سنگ و شومینه دانستن خانه‌های روستایی را تداعی می‌کنند و ناخوداگاه شما را یاد تعطیلات و خیالی آسوده می‌اندازند. بافت چوب چون از جنس طبیعت است در اسباب منزل حس بهتری نسبت به فلز منتقل می‌کند. منظم بودن خویش یکتا از کارآمدترین روش‌ها در این مسیر است.

وقتی روی‌ میز آبخانه شلوغ باشد، روی زمین پر از جامه باشد و کشوهایتان مفتوح و بهم ریخته باشد آیا با گمان آسان می‌توانید استراحت کنید؟ برای اینکه اثناء برگشتن به خانه نفسی از راز آسودگی بکشید بهتر است قبل از خارج رفتن تخت‌خوابتان را مرتب کنید.

ظرف نشسته‌ای را روی سینگ جا نگذارید و لباس‌های شسته‌تان را سر جایشان بگذارید. بهتر است به جای تابلوهایی با رنگ‌های سریع و خشن از قاب عکس‌هایی که یادآور لحظات خوب حیات است به روی بارو اطاق خواب بهره‌گیری کنید. شغل سختی نیست. فقط باید نسبت به گزینش متریال باره کاربرد در محیطتان و تزئیناتی که در اطاق ها استفاده می کنید قدر حساس تر باشید و دقت اکثریت به خرج دهید.

دکوراسیون داخلی و روانشناسی

دکوراسیون داخلی و روانشناسی

 

علایق شما احساس آرامش منتقل می‌کند

با ایجاد هماهنگی و حفظ تعادل بین اشیاء می‌توان فضایی پسندیده برای پرماسیدن شادابی و سلامت ساخت.

قبل از هر چیز باید ازخود شناخت داشته باشید و بیشتر از علاقمندی‌های خویش در طراحی فضای داخلی سهم ببرید. تابلوها،آثار هنری و وسائل تزئینی انعکاس دهنده‌ی علایق شماست. اگر به فیلم و کتاب علاقمندید می‌توانید از یک کتابخانه در گوشه‌ای از منزل استفاده کنید و در ضمن کلکسیون فیلم‌ها را در آنجا بچینید. وابستگی دادن احد از دیوارها به عکس‌های فامیلی فضای خودمانی برپایی می‌کند. کسی که به موسیقی علاقمند است می‌تواند با استفاده از گرامافون، صفحه‌های موسیقی، پیانو و یا دیگر آلات موسیقی اطاق نشیمن گرم و صمیمی داشته باشد.

اگر از کار خود چندان خوشنود نیستید از المان‌هایی که پیوسته با شغلتان است در دکوراسیون داخلی خانه کاربرد نکیند.

اگر دریا و استراحت در ساحل به روح و روانتان تسکین می‌دهد می‌توانید از کشتی و یا قایق‌های تزئینی استفاده کنید. اکواریوم می‌تواند هر لحظه شما را به یاد روزهای خوش کنار کنار بیندازد. به کارگیری گوشماهی و ستاره‌ی دریایی در تزئین اتاق نشیمن بیانگر علایق شماست. طرح مسیر راه مبلمان، کوسن و یا صندلی شما را ناخودآگاه به یاد ملوانی می‌اندازد. مبلمان گلدار، کاغذ دیواری‌هایی با نقش و نگار مناسب با دکوراسیون، میزها و عسلی‌های چوبی همه مایه کاهش خفگی روانی می‌شوند. فرش و گلیم، ظروف سفالی، بشقاب‌های میناکاری، تابلوهایی با طرح‌های اسلیمی همگی برای تزئین یک خانه‌ی ایرانی سرشار از آرامش هستند و کارایی مثبتی دارند. البته نباید خانه را با سمساری اشتباه گرفت.

شما می‌خواهید در خانه‌ای حیات کنید که در آن آسایش داشته باشید نه آنکه مدام دلهره‌ی شکستن و یا خراب شدن اشیاء را داشته باشید. همانگونه که فضای خالی زیاد دانستن سردی و کرختی می دهد شلوغی بیش از حتماً خانه نیز می تواند سرسام آور باشد. سلیقه ها در میزان خالی یا پر بودن فضای خانه بسیار متفاوت است. پس به روح و روان خویش رجوع کنید و از المان های مورد علاقه تان به حد کافی در فضای اطرافتان بهره‌گیری کنید. حدی که اثرات مثبت آن زیاد غالب باشد و فقط شمایید که این کران را تشخیص می دهید.

 

دکوراسیون داخلی و روانشناسی

دکوراسیون داخلی و روانشناسی

تاثیر اعجازانگیز رنگ‌ها در احساس آرامش

به راستی که این رنگ‌ها هستند که به زندگی روح می دهند. اما چطور از رنگ‌ها برای ایجاد آرامش استفاده کنیم که نه شلوغی بیش از حد و نه یک دستی که کرختی و بی حالی ایجاد کند. اتاق خوابی را تجسم کنید با ملافه‌های سفید و تمیز و رو بالشی گلدار و کاغذ دیواری یا پرده ای  با طرح های متناسب. چقدر احساس فضای خصوصی می‌کنید؟ بهتر است  رنگ‌هایی مانند خاکستری، آبی روشن و سبز کمرنگ که مجموعه‌ای از رنگ‌های آرامش بخش هستند به نوعی در دکوراسیون داخلی بکار برده شوند. در حمام و سرویس بهداشتی که عموما بدون پنجره و یا حداقل دارای پنجره‌ای کوچک هستند با استفاده از رنگ‌های روشن  می توان فضا را روشن و بازتر جلوه داد.

اگر علاقمند به استفاده از رنگ روشن در آشپزخانه نیستید می‌توانید با بکار بردن طیف رنگ‌های بنفش، سبز و آبی در کنار خاکستری فضایی را ایجاد کنید که منتقل کننده‌ی احساس آرامش و تجدید قوا باشد. البته کابینت‌های سفید در آشپرخانه‌ی آجری به خودی خود حس تمیزی و آسودگی را به همراه دارد. قرار نیست تمام فضا را با یک رنگ به حالت سردی در آوریم. می‌توان  در یکی از دیوارها از رنگ گرم استفاده کرد و سه دیوار دیگر را به رنگ سفید یا خاکستری در آورد. اگر در کف اتاق از چوب قهوه‌ای استفاده می‌کنید  بهتر است در کنار آن وسایل را به رنگ بژ هماهنگ کنید. در استفاده از هر رنگی نباید زیاده روی کرد. این مسئله در فضای استراحت و خواب اهمیت بیشتری دارد.بعنوان مثال استفاده‌ی افراطی از رنگ بنفش و ارغوانی به دلیل تحریک کنندگی و کاهش ساعات خواب در اتاق خواب مناسب نیست.

 

دکوراسیون داخلی و روانشناسی

دکوراسیون داخلی و روانشناسی

تاثیر نورپردازی بر آرامش مکان

وقتی که از آرامش یک مکان صحبت می‌کنیم از چه چیز صحبت می‌کنیم؟ نورپردازی، مبلمان، پرده، تابلوها، فرش، اشیاء تزیینی، تخت‌خواب، رنگ‌بندی و … همگی فاکتورهای مهمی هستند که باید در کنار هم به درستی بکار برده شوند تا فضای مورد نظر را بوجود آورند. مطمننا همه در یک فضای تیره و تاریک احساس دلهره و خفقان دارند. نور در ایجاد آسایش نقش موثری دارد. شمع‌های سفید بی تاثیر نیستند. لوستر، آباژور، لامپ‌های نئون همگی در روشنایی یک محیط تاریک لازم هستند اما هیچ چیز مانند نور طبیعی آرامش را به خانه نمی‌دهد. پنجره‌های بزرگ و پرده های حریر آرامش خاصی را به اتاق نشیمن  تزریق می کنند.

بهتر است پرده‌ها را کنار بزنید و اجازه بدهید نسیم آن‌ها را برقصاند و فوتون‌های آرامش‌بخش خورشید به داخل وارد شوند. با داشتن نورپردازی صحیح  شب‌ها می‌توان شدت روشنایی را تنظیم کرد و درجات مختلف روشنی و تاریکی را به فضا بخشید. رنگ‌های روشن با خود تمیزی، خلوت و آسایش به همراه دارند. شمع در ایجاد محیطی آرام بسیار کارامد است. همچنین آینه در افزایش نور و بزرگ نشان دادن فضا تاثیر اعجاز انگیزی دارد.

 

دیدگاه ها بسته شده است